Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učitelé (na)proti totalitě: Pedagogické fakulty a jejich činnost během zlomového roku 1989
Cingrová, Kristýna ; Koura, Petr (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
ABSTAKT Diplomová práce se zabývá zapojením pěti pedagogických fakult v Čechách do sametové revoluce v roce 1989. Jedná se o Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, Pedagogickou fakultu v Českých Budějovicích, Pedagogickou fakultu v Hradci Králové, Pedagogickou fakultu v Plzni a Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem. Důraz je kladen především na činnost studentů po událostech na Národní třídě 17. listopadu 1989, jako například vyhlášení studentské stávky, ustanovení stávkových výborů či počátky studentské samosprávy. Pozornost je však věnována i atmosféře na fakultách během osmdesátých let a aktivitám, do kterých se studenti v tomto období zapojovali. Jedna z kapitol je také věnována studentům jako významným aktérům našich dějin. Není opomenut ani historický vývoj vysokoškolského vzdělávání učitelů v Československu. Další kapitoly jsou logicky členěny dle jednotlivých pedagogických fakult a obsahují historický vývoj dané fakulty, atmosféru v osmdesátých letech, průběh studentské stávky a další směřování fakulty po sametové revoluci. Jednotlivé pedagogické fakulty jsou mezi sebou následně porovnány. Práce se zakládá na analýze dobových pramenů a rozboru rozhovorů s přímými účastníky, tedy tehdejšími studenty pedagogických fakult. Součástí práce je také obrazová příloha, tvořena především fotografiemi a...
Příprava na inkluzi v pregraduálním vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
Řiháčková, Nela ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Diplomová práce zkoumá přípravu studentů učitelství na výuku v inkluzivních třídách během jejich vysokoškolského studia (pregraduální vzdělávání). V českém společenském i veřejně- politickém diskurzu dochází k viditelnému růstu hodnoty společného vzdělávání. V legislativě došlo k výraznému ukotvení inkluzivních principů do českého vzdělávání s novelou školského zákona v roce 2015 (zákon č. 82/2015 Sb.). Současný způsob pregraduální přípravy studentů učitelství na inkluzivní vzdělávání však je v relevantní výzkumné literatuře v ČR reflektován pouze minimálně (např. Stará, 2015). Pedagogické fakulty pak nesou značnou míru zodpovědnosti za zajištění dostatečné a kvalitní přípravy budoucích pedagogů, kteří mají nesnadnou úlohu zhostit se společného vzdělávání přímo na úrovni samotných tříd s velmi rozmanitým kolektivem. Očekává se, že pedagog adekvátně zajistí individualizaci výuky a bude ovládat pedagogickou diagnostiku. Tato práce za využití kvalitativní případové studie studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy napomůže zmapovat samotnou podobu pregraduálních příprav, zhodnotí jejich dostatečnost pro výkon povolání, identifikuje problematická místa a navrhne možnosti ke zlepšení situace.
Nutnost změny profesní přípravy učitelů
Mleziva, Jan-Michal ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
1 ABSTRAKT: Diplomová práce objasňuje nutnost zásadní proměny v profesní přípravě učitelů základních a středních škol, současně se zabývá tím, jakou cestou by se vzdělávání budoucích učitelů mělo ubírat, a z pohledu managementu vzdělávání navrhuje konkrétní opatření, jež by k realizaci proměny byla nezbytná. Autor poukazuje na závažnost problematiky v širších souvislostech a opírá se o analýzu studijních plánů pedagogických fakult. Hlavní důvod k proměně profesní přípravy učitelů je spatřován v nedostatečném reflektování aktuálních potřeb současné společnosti, a to jak v obsahu, tak formě vzdělávání budoucích učitelů. Práce je rozvržena do čtyř kapitol: Kontext doby coby závažný imperativ, Současný stav profesní přípravy učitelů, Cíle profesní přípravy učitelů v kontextu doby a Hlavní kroky k realizaci nových cílů.
Nutnost změny profesní přípravy učitelů
Mleziva, Jan-Michal ; Voda, Jan (vedoucí práce)
1 ABSTRAkT: Práce objasňuje nutnost zásadní proměny v profesní přípravě učitelů základních a středních škol, současně se zabývá tím, jakou cestou by se vzdělávání budoucích učitelů mělo ubírat, a z pohledu managementu vzdělávání navrhuje konkrétní opatření, jež by k realizaci proměny byla nezbytná. Autor poukazuje na závažnost problematiky v širších souvislostech a opírá se o analýzu studijních plánů pedagogických fakult. Hlavní důvod k proměně profesní přípravy učitelů je spatřován v nedostatečném reflektování aktuálních potřeb současné společnosti, a to jak v obsahu, tak formě vzdělávání budoucích učitelů. Práce je rozvržena do čtyř kapitol: Dobový kontext coby závažný imperativ, Současný stav učitelské přípravy, Cíle učitelské přípravy v kontextu doby a Hlavní kroky k realizaci nových cílů.
Vzdělávání učitelů hudební výchovy 1. stupně základní školy v kontextu školské reformy
Šobáňová, Barbora ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Sedláček, Marek (oponent) ; Slavíková, Marie (oponent)
Disertační práce nejprve stručně uvádí poznatky z oblasti ontogenetického vývoje dítěte v období mladšího školního věku a počátcích pubescence v souvislosti s hudebním vývojem a zabývá se emocionálním významem hudby v osobnostním rozvoji dítěte. Další část je věnována hudebnímu vzdělávání na 1. stupni základní školy (ZŠ), jeho cílům, historickým kontextům i současnému postavení předmětu hudební výchova v rámci českého kurikula a také zahraničním zkušenostem. Třetí kapitola zachycuje současnou strukturu hudebně výchovných předmětů ve studijních programech státních pedagogických fakult v České republice pro aprobaci učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výzkumná část se snaží zmapovat současnou situaci v oblasti hudebního vzdělávání na 1. stupni ZŠ v České republice, jak ji vnímají učitelé hudební výchovy v praxi, zejména v souvislosti s jejich pregraduální přípravou. Výzkum je zaměřen na zkušenosti začínajících učitelů, kteří prošli pregraduální přípravou v posledním desetiletí. Cílem je také zjistit to, jak celou situaci vnímají vysokoškolští pedagogové hudebně výchovných předmětů, kteří připravují budoucí učitele na státních pedagogických fakultách v České republice. Pro získání dat byla využita metoda dotazníkového šetření a také rozhovor (interview). Výsledky výzkumu poukazují na problémy, které se...
Nutnost změny profesní přípravy učitelů
Mleziva, Jan-Michal ; Voda, Jan (vedoucí práce)
1 ABSTRAkT: Práce objasňuje nutnost zásadní proměny v profesní přípravě učitelů základních a středních škol, současně se zabývá tím, jakou cestou by se vzdělávání budoucích učitelů mělo ubírat, a z pohledu managementu vzdělávání navrhuje konkrétní opatření, jež by k realizaci proměny byla nezbytná. Autor poukazuje na závažnost problematiky v širších souvislostech a opírá se o analýzu studijních plánů pedagogických fakult. Hlavní důvod k proměně profesní přípravy učitelů je spatřován v nedostatečném reflektování aktuálních potřeb současné společnosti, a to jak v obsahu, tak formě vzdělávání budoucích učitelů. Práce je rozvržena do čtyř kapitol: Dobový kontext coby závažný imperativ, Současný stav učitelské přípravy, Cíle učitelské přípravy v kontextu doby a Hlavní kroky k realizaci nových cílů.
Nutnost změny profesní přípravy učitelů
Mleziva, Jan-Michal ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
1 ABSTRAKT: Diplomová práce objasňuje nutnost zásadní proměny v profesní přípravě učitelů základních a středních škol, současně se zabývá tím, jakou cestou by se vzdělávání budoucích učitelů mělo ubírat, a z pohledu managementu vzdělávání navrhuje konkrétní opatření, jež by k realizaci proměny byla nezbytná. Autor poukazuje na závažnost problematiky v širších souvislostech a opírá se o analýzu studijních plánů pedagogických fakult. Hlavní důvod k proměně profesní přípravy učitelů je spatřován v nedostatečném reflektování aktuálních potřeb současné společnosti, a to jak v obsahu, tak formě vzdělávání budoucích učitelů. Práce je rozvržena do čtyř kapitol: Kontext doby coby závažný imperativ, Současný stav profesní přípravy učitelů, Cíle profesní přípravy učitelů v kontextu doby a Hlavní kroky k realizaci nových cílů.
Poslání pedagogických fakult v České republice
Milota, Petr ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Práce se zabývá pedagogickými fakultami z hlediska jejich poslání v rámci terciárního systému vzdělávání České republiky. Vychází z předpokladů teoretického východiska poslání neziskových organizací, které zdůrazňuje roli poslání a jeho fundamentální význam pro existenci celé instituce. Autor zároveň pracuje i s hodnotovým východiskem, které vyjadřuje potřebu transparentnější diferenciace segmentu pedagogických fakult v systému českého vysokého školství. Základem metodologie práce je studium a rozbor dokumentů společně s expertním dotazníkovým šetřením. S jejich pomocí je zkoumáno definování a formulace identity pedagogických fakult na úrovni veřejně-politických dokumentů; legislativy (Zákon o vysokých školách), institucí (statuty fakult) a osobních postojů vedoucích akademických pracovníků všech pedagogických fakult v České republice (expertní šetření).

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.